3 dagar kvar till Hässleholm

FUNDERAR DU PÅ ATT SE SAW 4? LÄS DÅ INTE DETTA INLÄGGET!

image88

var ska jag ens börja? det var med viss förväntan jag satte mig i biomörkret för att se fortsättningen på en av mina favoritfilmserier. visst, jigsaw dog i trean och då kan det väl inte bli så bra egentligen? även amanda, hans kumpan, dog och ja, vem ska då ta över? nyfiken var jag dock över vad som skulle hända med jeff (han som dödade jigsaw och sedan fick höra "i'm the only one who knows where your daughter is") vad skulle han göra och vad skulle hända med dottern? här kommer besvikelse nummer ett i saw 4. INGENTING fick man veta. man såg jeff en gång i slutet, och det enda som hände var att han blev skjuten. i told you, vill du se filmen ska du inte läsa det här.
men ja, åter till frågan: vem ska ta efter när jigsaw är död? det visar sig att han haft en andra kumpan hela tiden. nämligen polis hoffman. jag har ingen aning om vem han är då han knappt haft någon roll i de förra filmerna så jag fattar inte riktigt poängen med det hela. men visst. detta avslöjas ju då i slutet, men once again, i told you not to read it if you don't wanna know it.
hursomhelst. i filmen introduceras vi för en massa nya karaktärer vilket känns alldeles meninglöst, för de får det att verka som om det är helt naturligt att de här människorna är med, som om vi redan skulle ha vetat vilka de är. jätte konstigt. det enda jag gillade var att eric matthews, ni vet polisen vars son blev inlåst i huset i tvåan?, var med. han har hållts levande under sex månader för att vara med i ett sista test. även han dör, såklart. det känns om att alla dör. det känns bara som att "nu dödar vi alla så vi kan börja om på nytt till nästa film". men vad är meningen med det? och en annan sak som stör mig: ni vet blondinen i trean som man bara får en skymt av tillsammans med jigsaw? dom promenerar i en park eller liknande. hon är med jättemycket, och är tydligen jigsaws exfru. jag förstår inte riktigt relevansen med hennes roll, men o andra sidan förstod jag knappt någonting med filmen och dess karaktärer.
något av det sämsta i hela filmen är inledningen. hur ofta plockar man ut hjärnan på folk under en obduktion? seriöst, händer det ens? speciellt snyggt var det inte heller. jag tror hela idén med obduktionsscenen var att äckla folk. men jag vet inte, jag tyckte inte dom lyckades så bra.

kontentan av detta är att saw 4 gjorde mig sjukt besviken. visst anade man att det inte skulle bli bra, redan i trean var det ju sämre, MEN ÄNDÅ. såhär dålig hade jag inte väntat mig att filmen skulle vara.

en jättebra recension finns här: http://www.moviezine.se/filmsidor/saw4.shtml

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0